Rapporter Dialoger

    Svartlista.se - Konsumenternas vän på internet sedan 2003 » Bil-bat-och-motor » Totalt oseriös bilfirma.

Totalt oseriös bilfirma.

Webbadress: http://
Företagsnamn: Avido AB
Var hände det: Luleå
Namn på produkt / tjänst: Personbil
Värde på förlust (kr): 87000

Skribent: Toeng

Tittade på en bil i somras som priset låg på 89000:- en BMW 545 -04. Ingen varudeklaration fanns med i bilen men enligt säljaren var bilen i bra skick. Bilen hade rullat just över 15000 mil och vid titt och provkörningen fanns inga märkvärdiga fel mer än att det vibrerade lätt i framvagnen, som vid ev. obalans i framhjulen. 


Sagt och gjort det blev affär, fick prutat ner till 87000:- på grund av att bakdäcken var dåliga. Dagen då det blev affär och redan på hemvägen så började en motorlampa att lysa i displayen till bilen och enligt felkodsläsaren så innebar det att den får tjuvluft någonstans ifrån. Kontakt togs med Patrik Öqvist, en av säljarna på Avido AB och delgavs problemet men han menade på att det var spolarvätskan som inte var på fylld(?!) Jösses... 


Nåväl det var Fredag och han sa att om lampan lyser igen efter helgen så ska jag återkomma. Efter helgen så lyste fortfarande lampan i bilen och kontakt togs med Avido som gav svaret att jag skulle komma in till dem med bilen så får dem kika i sin dator om vad det är för fel. När jag väl tog mig dit (8 mil enkel väg) så åkte vi ut till ett industriområde, till ett fallfärdigt hus där det tydligen fanns en mekaniker (?) med en liten apparat som han kopplade in i bilen och såg dessa felkoder som fanns. Mekanikern menade där på att det är för att jag kör med 95-oktanig bensin i bilen och dessa bilar är så känsliga för det och måste framföras på 98-oktanig bensin. Denna förklaring var den sämsta jag hört men bet ihop och tänkte att jag tankar i 98-oktanig bensin och testar. 


Efter hemkomsten från Luleå och med full tank med 98-oktanig bensin så tänds åter igen lampan i displayen som tidigare ochmed samma kod så kontakt tas igen med Avido AB där jag nu denna gång vill ha in bilen till en auktoriserad BMW-verkstad för att konstaterande av felet och åtgärd. Efter en viss övertalning så godkänns detta och jag får bokat en tid till Englunds i Luleå för min bil. 


Under tiden som jag väntar på att få komma till Luleå och Englunds så upptäcker jag mera fel på bilen, höger stötdämpare fram är typ "sprängd" troligtvist efter en kraftig smäll i någonting så där rinner det bara ut olja från den samt att fälgen på samma ställe har en "buckla" på insidan av fälgen samt att däcket har en skada på insidan. Det troliga är att någon av föregående ägare har i hög fart kört in i något som har orsakat denna skada i både däck och fälg men även i stötdämparen. 


Dessa skador tar jag upp på plats hos Englunds när det väl var dags för kontrollen av bilen hos Englunds. Mekanikern höll med om min teori och konstaterade även felen. Felkoden enligt mekanikern var på grund av ett läckage i en luftslang som hade en spricka i sig men som han åtgärdade tillfälligt med lite vulkaniserande tejp men som bör bytas ut. Han frågade om han skulle beställa in en ny slang till bilen och det antog jag att det skulle göras eftersom det borde gälla garanti på bilen från bilfirman(?). Sagt och gjort han beställde in en slang och jag väntade..


Efter kontrollen på Englunds så åkte jag direkt över till Avido AB i Luleå för att meddela hur det hade gått och vilka fel jag hittat på bilen och där jag själv hade letat fram bästa priserna på både internet samt i butiker då min tanke var att jag kan visa god service gentemot dem och byta delarna som var fel trots att jag inte behövde detta. Listan lämnades in till dem och även felet som konstaterades på BMW upplyste jag dem om. På plats var då delägare nr 2, Joakim Roos som tydligen inte hade något att säga till om och då Patrik var och glassade i Barcelona kunde inte Joakim ge mig några svar om delarna eller om rep på bilen så jag fick invänta Patriks ankomst från utlandet. Efter en tid så blev jag fundersam på varför reservelen aldrig anlände till BMW i Luleå så jag tog kontakt med dem och fick till svar att Den INTE var beställd (?) enligt ORDER av Patrik Ökvist som hade ringt in till dem och sagt att dem INTE skulle göra något åt bilen! Vilket förvånade mig och jag tog kontakt därefter med Avido igen och ifrågasatte varför det ej beställts någon slang? (delen som var trasig). Enligt Patrik då så hade dem fått en "faktura" från Englunds där det enligt fakturan, eller enligt Patrik så stod det på fakturan att slangen "ingick" i priset.. 


Det stämde INTE utan när jag själv fick se fakturan så stod det "rep av luftslang" vilket var den tillfälliga lagningen tills att den nya skulle komma! Men enligt Patrik så tyckte han att slangen var ju betald så han tyckte att jag skulle ringa till BMW och fråga om slangen. Jag ringde samma dag till BMW och gjorde en ny beställning på luftslangen då och fick vänta ytterligare. 


Gällande de övriga felen på bilen, stötdämparna fram och fälgen ville Patrik INTE stå för, han erbjöd sig i "goodwill" att ge 1500:- för en stötdämpare men den fick inte kosta mera och det skulle jag veta att det gjorde han "trots att han egentligen inte behövde det", enligt honom och det skulle jag vara glad för... Jag försökte förklara för honom att man kan inte bara byta en stötdämpare fram utan båda måste bytas när dem inte är bytta sedan tidigare och en har gått sönder.. ang. fälgen så ville han absolut inte stå för detta och menade på att detta var en kundbil som han bara sålde för kunds räkning och att han EJ hade ansvar för bilen något mera eller felen som fanns.


Väl när slangen kom till BMW i Luleå så stressade jag från jobbet mitt, åkte tidigare bara för att hinna till Luleå innan BMW stängde för att hämta slangen. Väl på plats efter en hel del stressande och idiot omkörningar så hann jag innanför BMW-dörrarna och fram till disken där jag får till svar att jag måste betala slangen själv, enligt order från Patrik på Avido. Jag blev mäkta förvånad och ARG samtidigt då jag stressat hela vägen dit för att bemötas av detta och krångel från Avido.


Efter många om och men så fick jag lämna BMW UTAN slangen. När jag försöker att få tag på både Patrik och Joakim på Avido så trycker dem upptaget och total ignorerar mig och skickar istället en massa sms !


Nu i detta skede börjar jag verkligen inse att detta är en TOTALT oseriös firma som tänker totalt ignorera mig som kund och deras skyldigheter som står i KKL och till och med i första § som säger på ren svenska att även om du som näringsidkare (bilskojare) säljer en bil åt en annan kund via hans bilfirma så är han lika jävligt ansvarig för att ge garanti på bilen. Men den garantin menade Patrik på att den "försvann" när jag hade fått prutat ner bilen till 87000 för att bakdäcken var dåliga (?)... Jag blev helt matt..


Nu i dagens läge har jag bytt bort bilen då den inte gick att köra på grund av att mera lampor började lysa och att stötdämparen var så slut att bilen vinglade över hela vägen när man körde. Jag försöker driva ärendet genom ARN och har nyligen fått svar från motparten som var fyra sidor med TOTALA LÖGNER om hur affären gått till!! För det första menar dem på att bilen kostade 99000 då och att jag prutade ner den 12000(?) :0 med anledning av att det läckte olja från motorn (?) och att fälgarna inte var kördugliga(?) och att en motorlampa lyste (?). HADE JAG VETAT OM DESSA FEL HADE JAG A L D R I G KÖPT BILEN!!!!


Patrik menar dessutom i sitt motbrev att jag var in till BMW och försökte "LURA" till mig slangen till bilen och att bMW hade fattat misstankar mot mig och vägrat ge slangen!!!?? Alltså jag blir så FÖRBANNAD, jag jobbar som polis sedan fem år tillbaka och skulle väl för helvete inte försöka att begå BROTT dessutom!! Idiot!


Så nu idag så vet jag inte hur jag ska göra, om man ändå kan driva igenom ärendet men kanske byta krav till att han får betala mellanskillnaden i bilbytet... blir bara så jävla arg när jag tänker på hela affären så vill med detta brev ovh text VARNA alla er andra där ute för en RIKTIGT OSERIÖS FIRMA!


Ta hand om er därute..

Lägg till bild

Om skribenten


Visa PDF | Visa utskrift
Antal besök: 6880 - Datum: Mon, 10 Nov 2014

Kommentarer


  1. Min bil påstod dom hade gått 22 tusen mil, att bilen var i bra skick med mera, det visade sig att bilen hade gått 35 tusen mil och hade en utbytt mätare, motorn var helt slut, bromsarna var tvungna att totalrenoveras, spindellederna var slut, den gick ej att besikta pga alla felkoder från motorn. Dessa symptom upptäktes av bilprovningen och mig själv redan 2 dagar efter köpet. Jag skulle få reparera skiten själv och fick inte häva köpet trots att det inte går att bruka bilen!!! Så att dom skulle vara "ärliga" och "serviceminded" är ju det värsta jag har hört! Kriminella lögnare är vad dom är.
    Svara

  2. Toeng att man är polisaspirant eller bilmekaniker eller vanlig anställd så gäller samma lagar och då har man inte med detta i sitt argument
    Svara

  3. Pojkar pojkar pojakr det kommer ett hudår till fyra hjul som snurrar det kommer ett hundår till .... / håller inte med er på något sätt vi jag och min man har köpt totat 11 bilar av Avido AB/Fordonsgaraget bla av denna Patrik Ökvist & Joakim Roos ! Tror inte det finns seriösare och mera service minder killar på annat företag, dessa grabbar gör allt för kunden, kunden i centrum är någon galet inom 6 månader har dom egen verkstad i luleå som rickard med 40 års erfarenhet arbetar, alla mina bilar alla mina bekantas bilar har fungerat och reparerats betydligt mera än vad lagen säger...smuttskasta inte rikigt seriösa och duktiga grabbar på era lösa grunder och att dom skulle ljuga 4 sidor ....hör själv på den! Jag är 55 år bor o jobbar i luleå har ett brett kontaktnät i näringslivet och jag kan med stort mod rekomendera dessa grabbar och Avido AB för er nästa bilaffär // gillar inte dess två lögnares påhopp //
    Svara

  4. Jag håller totalt med dig, jag håller själv på att driva ett ärende mot dom via Arn. Jag tycker helt klart att du ska stå på dig och ta det genom arns vägar. Det är ju rent kriminellt det dom håller på med! Skicka ett mail om du vill ha tips på vad du behöver med dig till arn som hjälp/bevis / Markus
    Svara
Du är inte behörig att kommentera. Du måste logga in, för att kunna lämna en kommentar.