Rapporter Dialoger

    Svartlista.se - Konsumenternas vän på internet sedan 2003 » Naringsliv-och-samhalle » Viktigare att inte tappa ansikte än att saker och ting ska gå rätt till

Viktigare att inte tappa ansikte än att saker och ting ska gå rätt till

Webbadress: http://
Företagsnamn:
Var hände det:
Namn på produkt / tjänst:
Värde på förlust (kr):

Skribent: alex
Har hört längre klågomål om Radiotjänsten. Till och med farsan hamnade i kronofogden när han var på semestern. Och lyckaså Gustav, en vän till mig. Men hade inte tänkt vidare. Vet inte vad jag anser om reklamfri TV, men har aldrig tänkt slippa betala den. När det handlade om min far och mina vänner, hade inte tänkt vidare, om hur hade det gå till. Farsan är ganska noggrand om hur han betalar och faktisk, Gustav är till och med extrem noggrand med sina räkningar. Men alla kan gör fel någon gång. Det är mänskligt. Faktumet är att jag har själv ett företag. Det tog tio år att skaffa fram den. Och att där finns ett stjärm, utan någon helst kontakt med yttrevärlden. Men vi bestämde oss för att anmäla detta ändå. Alltså det gjort vi helt frivilligt. Nu är det ingenting som förvånar mig längre. De skickat räkningen till ofullständig adress, de respekterar inte överenskommelser. De kör över en med enda tanken att inte tappa ansiktet. De vet inte vad ödmjukhet betydder och bra service. Vi var inga som gömde tvn någonstans. Vi anmälde detta själva. Har nyligen fått onödiga problem med dem, beroende på deras dåliga service och deras nästan facistiska aktituder. De skickat räkningen till ofullständigt adress och eftersom detta innebörde att räkningar betalades fel, har de skickat oss till kronofogden. Och de påstår att de gjort helt rätt. Först pekade de skatterverket och att vi anmälde fel adress dit, sedan att vi gav de fel adress, när de upptäckte, förstås, att skatteverket hade faktiskt rätt adress. Men aldrig tänkte de acceptera att de gjort faktiskt fel. När en faktura inte kommit för flera månader sedan, betalade jag räkningen med en faktura som lyckades komma fram ändå, med den ofullständiga adressen. Samt ringde dem, berättade vad hade hänt och att de skulle använda pengarna jag betalat för att betala för den räkningen som inte kommit fram. Efter att tänka lite på saken, lovade hon jag talade med hos Radiotjänsten, att göra detta och se över problemet, men i verkligheten struntade de helt i samtalet och skickat oss till kronofogden, med allt som detta betydder. Jag har ett företag, en lite restaurant som tillverkar Thailändsk mat, med en kundkrets som älskar vår mat, som kommer fram till oss och tackar för maten. Men detta kan innebära att vi går i konkurs, en enkel familj företag, där vi har ett barn på 7 år. Nu kommer det att bli svart att faktureras av grossisterna när man får anmärkningar och vi får se om vi kan överleva detta eller slutar på gatan. Och då förlorar vi även huset i Stockholm som står som pant för lånet. Och detta för att Radiotjänsten inte respekterar överenskommelser och inte accepterar att de själva kan också göra fel. Och det roliga är att vi har anmält Tv innehav själva, helt frivilligt. Dumt? Jag börjar tro det. Nu förstår jag bättre min far och Gustav. Gustav berättade faktiskt att han hade anmält att han skulle i väg flera månader och TVn skulle borta. Det kommer jag nu ihag, men de skickat honom till kronofogden ändå, och det hjälpte inte att han ringde och klagade efteråt. Samma här. Jag anmälde att en faktura inte kommit, försökte lösa detta genom att betala med en annan av deras fakturor, summan. De godkände det i telefonen, men i praktiken skickat de oss till kronofogden. Om nu säger de att samtalet med dem,- aldrig existerade,- och kräver att jag säger namnet på den jag talade med för tre månader sedan. Viktigare att inte tappa ansikte än att saker och ting ska gå rätt till. Och det är faktiskt så, man ska inte behöva klaga efteråt, de bör se till att allt går fri fram, på rätt sätt. Överenskommelser och avanmälningar ska respekteras. De ska ge en tjänst inte köra över folk. Man ska inte behöva leva i en värld av typ Kafka, vi bor i Sverige, inte i Nazi tyskland. Man ska inte behöva spela in varje samtal med myndigheter och företag för att använda det som bevis när de påstår att samtalet aldrig funnits. Och föralldel, skickar man en räkning, till en ofullständig adress. Då ska man inte skickas till kronofogden. Skulle vi vilja lura Radiotjänsten, skulle vi inte ha ringt själva och anmäla Tv innehav. Men vad kan man försvänta sig. Kanske en onödig myndighet. För faktiskt, vill man ha TV utan reklam, kunde man ta detta direkt från skatten. Det skulle till och med kunna bli billigare. Så är dem. Alberto Alex

Lägg till bild

Om skribenten

Alberto Nogueira. Arbetat i lokala Tv kanaler. Har gjort flera filmer i Sverige och utomlands. Student i ekonomi, etnologi och språk vid Stockholms Universitet. Samt i Lingvistik, Filosofi och Pedagogi. Spelat i festivaler, nyckelharpa, panflöjt, quena, zampoña. Varit ansvarigutgivare för tidningen Kontrast, en kulturskrift som saldes i de stora bokhandlar och till högskolorna. Haft konstuttställningar runt i Sverige. Flyttat numera till Örnsköldsvik, där han tillsammans med familjen, tar hand av en Thailändsk restaurant. Frugan är från Thailand och hon är kok.

Visa PDF | Visa utskrift
Antal besök: 3623 - Datum: Sun, 16 Aug 2009

Kommentarer


  1. Det sitter så oprofessionellt folk där som ingen där riktigt lär upp hur dem skall utföra sitt jobb. Det är statligt. Vad kan man säga mer än att det suger. Staten bryr sig inte om vad för folk dem anställer. Glad att jag flyttat från det fittlandet. Jag önskar en god lycka till den drabbade som jobbar ärligt och hårt. Tyvärr straffas man i skandinavien om man är flitig, smart och tjärnar pengar. För det är tabu. Jag tipsar bara den drabbade att anlita en advokat.
    Svara

  2. Verkar vara lite snabbt skriven, fast mycket intressant.
    Har liknande erfarenheter av Radiotjänsten. Den bör faktiskt avskaffas
    Svara
Du är inte behörig att kommentera. Du måste logga in, för att kunna lämna en kommentar.