Varning för Klarna -Segoria

inkasso_1.jpg

 

Jag vill gå ut med en varning för Klarna(www.klarna.se)

Klarna AB  grundades 2005 utav Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth och Victor Jacobsson. Företaget tillhandahåller betalningslösningar för e-handelsbranschen.

Klarna äger även inkassoföretaget Segoria(www.segoria.se) vilken är en bifirma. Båda sitter för övrigt på samma adress:

Norra stationsgatan 61
113 43 Stockholm

Klarna har prisats för "sin skarpa affärsplan". De erbjuder betalningslösningar åt e-handelsföretag, där konsumenten får varan först och betalar i efterhand.

Källa: Wikipedia

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klarna

Så här långt ser det bra ut. Men trots att företaget är en framgångssaga, tjänar bra med pengar och värderat till flera miljarder är man tydligen inte nöjda. Nu gäller det att tjäna så mycket pengar det går på konsumenterna, det gör de genom att tänja på lagen. Nedan följer en beskrivning över deras affärsmetoder:

De använder sig av kort betalningstid: 14 dagar i stället för 30 dagar.

De säger upp avtalet. Har Klarna inte fått in betalning säger de upp ingått avtal. Kunden får en ny faktura på totalbeloppet, alternativt  tvingas till nytt, dyrare avtal.

Genom sitt egna inkassobolag Segoria ser de till att driva in uteblivna skulder. Betalningar som inte inkommit i tid skickas omgående till deras egna Inkassobolag. Kunden hamnar lätt i underläge.

Metoderna: Kort betalningstid, uppsägning och omförhandling av avtal är ej olagliga men gör att kunden lätt hamnar i svårigheter. Att detta dessutom  är satt i system är beklämmande.

Vad kan vi som konsumenter då göra? Vi på Svartlista uppmanar till bojkott mot denna typ av företag: Handla inte av företag som använder sig av deras tjänster, handla inte med Klarna, berätta, sprid era erfareneheter på internet.

 

Klarna sittet på två stolar. På den ena  har vi Klarna som lånar ut pengar. På den andra har vi inkassobolaget Segoria som är en bifirma till Klarna vilken ser till att driva in uteblivna skulder. Jag hävdar att kunden vid en eventuell tvist hamnar i underläge.

Nedan följer en kort redogörelse för hur de arbetar, måhända inom lagens råmärken men inte schyst:

 

Jag utför ett köp hos Scandinavian Luxury AB(Uret.se) 2013-10-23

En faktura skickas till mitt angivna e-postkonto men ej till leverantörsadressen. (Normalt är att faktura skickas till leverantörsadressen).

14 November kommer  en påminnelse till leveratörsadressen med sista betalningasdag 23 November. (Påminnelsen är alltså första fakturan som komer till leverantörsadressen).

28 November förmiddag betalar jag in en delbetalning på 1500 kr till Klarna.

28 November eftermiddag kommer ett inkassokrav från Segoria på hela beloppet 4439 kr  inklusive inkassokrav a 180 kr samt dröjsemålsränta 25% a 51,84 kr (Kreditgivaren har alltså här sagt upp tidigare ingått avtal)

28 November kontaktas Klarna-Segoria för att reda ut ärendet. De hävdar att de inte gjort något fel men att de kan upprätta en betalningsplan. Kundservice är inte intresserade av att komma överens. Enligt Hedel... (kundservice) går det ej att nå någon ansvarig på företaget.

Jag rekommenderar ingen att använda Klarna med dess affärsmetoder, en utebliven betalning hamnar som i exemplet ovan omedelbart hos Segoria  inkasso.

Varför e-handelsföretag inte bör anlita Klarna:

Varför kunder inte ska betala med Klarna:

Bifogar en länk till Rejta.se samt en annan här på Svartlista för visa vad andra anser om Segoria:

http://www.rejta.se/omdome/696253/segoria

http://www.svartlista.se/index.php/ekonomi-och-juridik/rantefri-avbetalning.html

varoitus Klarna  Segoria Warnung Klarna  Segoriaadvarsel Klarna  Segoriawaarschuwing Klarna  Segoria


 

 

 



Om skribenten

/Admin